KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 5
W CHORZOWIE
WIZJA
- Kadra pedagogiczna jest wysoko wykwalifikowana.
- Przedszkole jest bogato wyposażone w pomoce i środki dydaktyczne.
- Posiadamy duży , piękny , zielony ogród z bezpiecznymi urządzeniami do zabawy oraz ogródek doświadczalny.
- Panuje tu klimat wzajemnej współpracy, życzliwości i zaufania.
- Dziecko kończące edukację w naszym przedszkolu jest przygotowane intelektualnie, emocjonalnie, psycho- ruchowo, o dobrze rozwiniętej motywacji do dalszego etapu edukacji.
- Każdy wychowanek rozumie i przestrzega zasad prawidłowego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i w stosunku do osób starszych.
- Kieruje się w swoim postępowaniu uniwersalnymi wartościami, jak: prawda, dobro, miłość, piękno
- Dzieci w naszym przedszkolu czują się zadowolone, akceptowane i szczęśliwe.
- Wspólnie z rodzicami koncentrujemy nasze działania wychowawczo-dydaktyczno- opiekuńcze na wspomaganiu rozwoju dziecka w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
- Przygotowujemy naszych wychowanków, na miarę swoich możliwości do życia w zgodzie z ludźmi, przyrodą i samym sobą.
- Budzimy zaciekawienie otaczającym światem i dostarczamy radość z jego odkrywania.
- Zwracamy uwagę dzieci na pięno ojczystego słowa w literaturze dziecięcej i muzyce.
- Umożliwiamy dzieciom wyrażanie siebie w różnych formach ekspresji: słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej.
- Wspieramy działania twórcze w różnych formach aktywności.
- Pomagamy dzieciom odnaleźć swoje miejsce w grupie rówieśniczej poprzez uczenie nawiązywnia bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami, budowanie własnego "ja".
- Tworzymy warunki sprzyjające spontanicznej i zoorganizowanej aktywności ruchowej i zabawowej dziecka
- Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych. Uczymy patrzeć na potrzeby innych ludzi.
- Wychowujemy człowieka myślącego, kochającego, poszukującego.
- Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym oraz innymi podmiotami na rzecz wzajemnego rozwoju.
SYLWETKA ABSOLWENTA

WSKAŹNIKI I EFEKTY PRACY
Kierunki zmian koniecznych i pożądanych.
- poprawa bazy dydaktycznej - przybory do ćwiczeń ruchowych,oraz stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia .
- wprowadzić system do motywowania dzieci, analizowanie działań podejmowanych w celu eliminowania zagrożeń oraz wzmacniania właściwych zachowań u dzieci,
- wprowadzić do procesu edukacyjnego metody projektu,
- sprawdzanie wyników dzieci w szkole podstawowej , naszych absolwentów pod kątem przygotowania do szkoły,
- stworzyć procedury pozyskiwania informacji o losach absolwentów przedszkola, w celu doskonalenia efektów nauczania i wychowania,
- wprowadzenie dziecka w świat techniki poprzez kontakt z trchnologią komputerową ,
- pozyskiwanie sponsorów,
- założenie skrzynki kontaktowej , wcelu poprawienia wymiany informacji z rodzicami,
- opracowanie logo przedszkola,
- założenie ogródka doświadczalnego (dla dzieci),
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
- wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
- zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola, zacieśnienie współpracy z instytucjami ,prowadzenie skutecznej polityki kadrowej ,
- wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku.
CELE I ZADANIA:
1. Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju.
2. Rozwijanie zainteresowań matematycznych.
3. Kształtowanie postawy twórczej dziecka.
4. Aktywna współpraca z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
5. Zaszczepienie nawyków higienicznych i zdrowotnych.
6. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
7. Wykorzystanie walorów przyrodniczych w procesie edukacyjnym.
8.Tworzenie warunków do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami
9. Modelowanie, projektowanie, pobudzanie zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność.
10.Zaspokajanie ciekawości dziecka w zakresie czytania i pisania" wg odimiennej metody nauki czytania I. Majchrzak
KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI:
- wykorzystywanie nowoczesnych metod i pomocy dydaktycznych,
- rozwijanie uzdolnień i zaintersowań dzieci ,
- promocja zdrowia i ekologii,
- przygotowanie dzieci do funkcjonowania we współczesnym świecie, poznawanie własnego kraju oraz innych (UE) ,
- kształowanie odporności emocjonalnej , koniecznej do radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach,
- uwrażliwienie na sztukę, muzykę,
- zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju poporzez rozbudzanie ciekawości i zaspokajania jego naturalnej potrzeby poznawania otaczającego swiata,
- umożliwienie dzieciom podejmowanie działań - w celu aktywnego obserwowania zachowań różnych przedmiotów, zjawisk.
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA ROK SZKOLNY 2010/2011
„ Doświadczamy , słuchamy , działamy - aktywne poznawanie otaczającego świata“
Rozwijanie twórczych postaw dziecka , talentów i zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentalne.
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA ROK SZKOLNY 2011/2012
„ Czerpanie radości z obcowania z muzyką i sztuką“ -
Uwrażliwienie dzieci na muzykę i sztukę. Tworzenie własnych utworów , instrumentów. Zachęcanie dzieci do przełamywania nieśmiałości podczas występów przed publicznością, samodzielne wybieranie ról, dobór rekwizytów.
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA ROK SZKOLNY 2012/2013
„ Czerpanie radości z obcowania z muzyką , sztuką i przyrodą“
Uwrażliwienie dzieci na sztukę i muzykę w róznych formach , aktywne jej słuchanie oraz tworzenie. Kształtowanie postaw proekologicznych , rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi.
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA ROK SZKOLNY 2013/2014
„ Poznaję i posługuję się pojęciami matematycznymi „
Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacja matematyczną, pielęgnowanie ich zadatków wrodzonych do nauki matematyki. Rozwijanie uzdolnień matematycznych dzieci.
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA ROK SZKOLNY 2014/2015
„ Jestem odpowiedzialny, dbam o zdrowie swoje i innych“
Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higienicznych i zdrowotnych .Propagowanie zdrowego stylu życia.
Kierowanie sie zasadami bezpieczeństwa zarówno swojego jak i innych.
Wnioski do pracy :
1.Wzbogacanie ogródka przedszkolnego -doswiadczalnego w ogrodzie przedszkolnym oraz zwiekszenie upraw w sali (luty-kwiecień )
2.Nasilenie pracy nad zdyscyplinowaniem dzieci podczas zajęć,
3. Dalsze rozwijanie aktywności muzycznej dzieci ( muzyczne poranki), wprowadzenie cyklicznej nauki tańców regionalnych,
4.Praca z dzieckiem zdolnym
5.Prowadzenie większej ilości zajęć w grupach- praca zespołowa
Przeprowadzone badania "Losy absolwentow" wykazały , że dzieci dobrze radzą sobie w szkole, nie mają trudności adaptacyjnych do nowych warunków, są dobrze przygotowani do podjęcia nauki w szkole.